Najczęściej zadawane pytania


Instrukcje video - filmy szkoleniowe do programów HM, FK, MK oraz Płace.
Instrukcje video
Odnowienie subskrypcji
Instrukcja

FK księgi handlowe.
e-Sprawozdania - Sprawozdania finansowe w formacie xml.
- Ustawienia w programie, przygotowanie pliku zgodnego ze schematem MF w programie FK. Podpisanie przy pomocy aplikacji Ministerstwa Finansów.
Tutaj do pobrania aplikacja eSprawozdania Ministerstwa Finansów.
- Jak wczytać dane z dowolnego pliku xml eSprawozdań zgodnego ze schematem Ministerstwa Finansów do programu FK księgi handlowe.
- Jak podpisać plik sprawozdania podpisem kwalifikowanym i profilem zaufanym w programie i poza programem.
Instrukcja składania sprawozdań do KRS.
- Jak wysłać plik sprawozdania wraz z uchwałami do KRS.

PK - Wczytanie zapisów konta z pliku do programu FK.
Wczytanie zapisów konta z pliku, np. przeksięgowanie kont zespołu 4 na wynik finansowy

Faktura w walucie obcej pomiędzy polskimi podatnikami.
Jak ujmować faktury VAT w walutach obcych?

Samochody osobowe w firmie:
FK księgi handlowe.
Koszty uzyskania przychodów 2019 – samochody osobowe wykorzystywane w działalności gospodarczej.

MK książka przychodów i rozchodów.
Koszty uzyskania przychodów 2019 – samochody osobowe wykorzystywane w działalności gospodarczej.

Wysyłki JPK VAT
Wysyłka JPK_VAT ogólna z wykorzystaniem Profilu Zaufanego ePUAP
Wysyłka JPK_VAT z programu HM z wykorzystaniem Profilu Zaufanego ePUAP

MK książka przychodów i rozchodów, FK księgi handlowe.
Prawidłowe oznaczenie dokumentów w programach księgowych - tak aby wpis z rejestru VAT trafił do odpowiedniej kolumny w JPK VAT:
Dokumenty sprzedażowe.
Dokumenty zakupowe i korekty.

Generacja FW
Generacja faktur wewnętrznych do rozliczenia WNT wewnątrzwspólnotowych nabyć.

Import do MK Mała Księgowość z pliku zgodnego ze schematem JPK FA.
Import faktur do rejestrów sprzedaży i korekt z pliku JPK FA.

Moduł "Kadry i płace" z modułem "eDeklaracje".
Generacja deklaracji dla wszystkich podatników / pracowników. Blokowa wysyłka oraz wydruk deklaracji - wszystkich lub zaznaczonych.

HM Handel i magazyn.
Moduł "Waluty". Konfiguracja, wystawianie dokumentów w walucie
wewnątrzwspólnotowe, walutowe krajowe itp.

Program podstawowy "Faktury zaliczki i końcowe". Konfiguracja, wystawianie dokumentów.
faktury i korekty do zaliczek.

Moduł "Paliwa stałe" konfiguracja.
Paliwa stałe - świadectwa jakości również do paragonów, faktury z oświadczeniami.

„Mechanizm podzielonej płatności” od 1-11-2019.
Ustawienia programu HM, obsługa faktur dokumentujących czynności wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT „mechanizm podzielonej płatności”.
Wystawianie dokumentów: faktur z etykietą „mechanizm podzielonej płatności”. Płatność w banku - przelew "split payment".
Import przelewów w formacie Eliksir: import w banku pliku z przelewami krajowymi i z „mechanizmem podzielonej płatności”.

Faktura do paragonu tylko jeśli paragon ten zawiera NIP nabywcy od 1-01-2020.
Ustawienia programu HM, paragony z NIPem nabywcy.

Jak rozpocząć pracę w programie HM w nowym roku? Przeniesienie ustawień i kartotek, sald kas. Zobowiązania i należności z wcześniejszych lat.
Film z instrukcją.

Jak przenieść stany towarów - bilans otwarcia (HM z modułem obsługi magazynu)?
Film z instrukcją.

Jak przenieść stany towarów po uporządkowaniu stanów w roku poprzednim - bilans otwarcia (HM z modułem obsługi magazynu)?
Film z instrukcją.

Jak odnowić subskrypcję?
Odnowienie subskrypcji
Jeśli używasz najnowszej wersji programu,
wystarczy kliknąć przycisk "Odnów subskrypcję" w oknie z informacją o końcu okresu trwania subskrypcji.
Uzupełnij dane w zamówieniu i wyślij żądanie.
Instrukcja odnowienia bezpośrednio z programu.
Zostanie wystawiona faktura proforma na program i moduły, których wcześniej używałeś.
Prosimy o zapłatę przelewem kwoty z proformy na nasz rachunek bankowy w PKO Bank Polski.
Po zaksięgowaniu wpłaty, zostanie wygenerowany kod aktywujący, a faktura zostanie przesłana w formacie pdf.

Instrukcja odnowienia subskrypcji na przykładzie programu HM handel i magazyn poprzez sklep internetowy.
Prosimy kliknąć poniższy link
Instrukcja odnowienia subskrypcji.

Uwaga:
Jeśli subskrypcja była kupiona u Przedstawiciela, przed końcem okresu otrzymasz od niego proformę.
W sprawie odnowień, dokupienia modułów proszę się kontaktować z Przedstawicielem.
Jak zaktywować program? Jak zaktywować dokupione moduły?
Aktywacja programu
Przy pierwszym uruchomieniu programu pojawi się okno informacyjne "Używasz testowej wersji programu".
Podana jest liczba dni okresu testowego.
Żeby zaktywować program należy:
Nacisnąć przycisk "Aktywuj program" na stanowisku, dla którego została kupiona subskrypcja. Pojawi się okno "Kod aktywacji", w którym w pole NIP należy wpisać identyfikator firmy, która nabyła praw do subskrypcji.
Nacisnąć przycisk "Aktywuj przez internet"
Prosimy nie wpisywać numeru subskrypcji. Pole jest wypełniane automatycznie podczas aktywacji.
Dane potrzebne do uzyskania kodu zostają wysłane do producenta programu.
Przy kolejnym logowaniu do programu, należy ponownie kliknąć przycisk "Aktywacja przez internet", w celu zaczytania kodu.
Jeżeli pojawi się komunikat: "W tej chwili nie jest jeszcze dostępny kod aktywacyjny, proszę ponowić aktywację za godzinę".
Należy ponawiać próby aktywacji do skutku.
W przypadku braku dostępu do internetu możliwe jest uzyskanie kodu drogą mailową.
UWAGA
Programu można używać na tylu urządzeniach, na ile została zakupiona licencja.
Po aktywacji można sprawdzić informację o subskrypcji, włączonych modułach itp., klikając przycisk "?" znajdujący się na pasku menu, w prawym, górnym rogu okna programu.

Po dokupieniu dodatkowego modułu (jeśli subskrypcja została aktywowana bez tego modułu) należy go zaktywować w programie
Po otrzymaniu faktury w formie elektronicznej za zamówiony moduł, żeby zaktywować go w programie należy:
W najnowszej wersji programu w oknie "O programie" znajdującym się w pasku "Podstawowe" lub "Najczęściej używane" kliknąć przycisk "Aktywuj zmiany"
W starszych wersjach gdzie nie widać tej funkcji:
Zamknąć program.
Na pulpicie komputera odszukać ikonę programu.
Trzymając wciśnięte na klawiaturze klawisze CTRL i SHIFT kliknąć na nią dwukrotnie
lub podświetlić ją i nacisnąć klawisz na klawiaturze.
W wywołanym oknie licencji należy kliknąć przycisk "Aktywacja przez internet".
W wywołanym oknie aktywacji kliknąć "Aktywuj przez internet"
Co się stanie, gdy subskrypcja wygaśnie i nie zostanie wcześniej odnowiona?
Odnowienie subskrypcji
Gdy będzie zbliżał się termin wygaśnięcia subskrypcji, będziesz otrzymywać powiadomienia w programach o zbliżającym się terminie wygaśnięcia subskrypcji.
Jeżeli pozwolisz subskrypcji wygasnąć, dane wprowadzone przez użytkowników do programu zostaną na dysku.
Licencjobiorca traci możliwość podglądu danych przy użyciu programu.
W każdej chwili można przywrócić pełną funkcjonalność i zakupić subskrypcję na nowy okres.
Czy podczas trwania subskrypcji można rozbudować, dokupić moduły?
Aktywacja dopkupionego modułu
Jeżeli masz subskrypcję np. na produkt podstawowy a chcesz rozbudować o moduły.
Można dokupić w dowolnym momencie.

Ważna uwaga: Rozbudowa o moduły nie powoduje przedłużenia subskrypcji. Czas trwania jest liczony od zakupu głównego programu.
Po dokupieniu dodatkowego modułu (jeśli subskrypcja została aktywowana bez tego modułu) należy go zaktywować w programie
Po otrzymaniu faktury w formie elektronicznej za zamówiony moduł, żeby zaktywować go w programie należy:
W najnowszej wersji programu w oknie "O programie" znajdującym się w pasku "Podstawowe" lub "Najczęściej używane" kliknąć przycisk "Aktywuj zmiany"
W starszych wersjach gdzie nie widać tej funkcji:
Zamknąć program.
Na pulpicie komputera odszukać ikonę programu.
Trzymając wciśnięte na klawiaturze klawisze CTRL i SHIFT kliknąć na nią dwukrotnie
lub podświetlić ją i nacisnąć klawisz na klawiaturze.
W wywołanym oknie licencji należy kliknąć przycisk "Aktywacja przez internet".
Czy Licencjobiorca straci czas przydzielony do subskrypcji, jeżeli odnowi ją wcześniej?
Wcześniejsze odnowienie
Każdy dodatkowy czas zostanie dodany do istniejącej subskrypcji. Na przykład: jeśli pozostały dwa miesiące subskrypcji i zostanie odnowiona na kolejny rok, subskrypcja potrwa 14 miesięcy.
Jakie są warunki subskrypcji?
Warunki subskrypcji
Podczas instalacji programu użytkownik musi zapoznać się z umową licencyjną i warunkami subskrypcji.
Jeśli nie zgadza się na warunki w niej zawarte, nie może zainstalować programu.
W chwili zakupu\rejestracji licencji Licencjobiorca otrzymuje dostęp do programu oraz aktualizacji (w zakresie posiadanej licencji) przez okres 12 miesięcy.
Aby po upływie roku nadal korzystać z programu konieczne jest wykupienie subskrypcji na kolejny okres.
_________________________JPK_________________________
INSTRUKCJE
Jak wysłać plik JPK VAT podpisane przychodem przy użyciu aplikacji MF? Instrukcja.
Wysyłka przez klienta JPK
JPK_VAT należy dostarczać za okresy miesięczne (nawet w przypadku rozliczania VAT za okresy kwartalne!!!) w terminie do 25 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni.
Ministerstwo Finansów nie daje technicznej możliwości podpisywania przychodem wysyłki JPK_VAT bezpośrednio z innych systemów niż ich ("Klient JPK" lub przez stronę e-bramka.
MF preferuje wysyłki przy użyciu:
-Profilu Zaufanego (eGO)
-Kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
e-bramka JPK_VAT działa tylko do końca roku 2018.
Niestety często sama autoryzacja kończy się niepowodzeniem. Status „408" może wskazywać m.in. na np. brak identyfikatorów podatkowych.
W danych autoryzacyjnych (w programie Ministerstawa) jest błąd.
Prosimy o kontakt w tej sprawie z helpdeskiem JPK, jeśli jeszcze nie został naprawiony.
.
Dlatego dla tego sposobu autoryzacji sugerujemy wykorzystanie aplikacji "Klienta JPK", ponieważ można w niej śledzić proces sprawdzania pliku.
Widać, czy plik jest prawidłowy.

INSTRUKCJA Wysyłka JPK_VAT z wykorzystaniem kwoty przychodu za 2016 rok.
Jak wysłać plik JPK VAT podpisane przy użyciu profilu zaufanego? Instrukcja.
Wysyłka ePUAPem
JPK_VAT należy dostarczać za okresy miesięczne (nawet w przypadku rozliczania VAT za okresy kwartalne!!!) w terminie do 25 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni.
Przed pierwszą wysyłką należy założyć profil zaufany.
Szczegółowa instrukcja znajduje się na stronie Ministerstwa Cyfryzacji
Za pomocą profilu zaufanego można potwierdzić swoją tożsamość w intrenecie i podpisać elektroniczne między innymi JPK_VAT.

INSTRUKCJA
Wysyłka JPK_VAT z wykorzystaniem Profilu Zaufanego ePUAP

INSTRUKCJA VIDEO
Wysyłka JPK_VAT ogólna z wykorzystaniem Profilu Zaufanego ePUAP

Wysyłka JPK_VAT z programu HM z wykorzystaniem Profilu Zaufanego ePUAP

UWAGA:
Podpisany plik metadanych zapisujemy na dysku poprzez kliknięcie „ZAPISZ”.
Jeśli nie można wskazać miejsca zapisu, plik z automatu zostanie zapisany w folderze POBRANE.
Podpisany plik zapisujemy na dysku poprzez kliknięcie „ZAPISZ” i zapisujemy na dysku.
Po zapisaniu pliku na dysku przechodzimy do programu i wskazujemy podpisany plik (np. w folderze POBRANE).
Co zrobić w przypadku braku UPO mimo przesłania pliku JPK?
Problem z odbiorem UPO
Jeśli wysyłany plik JPK bardzo długo ma status np. 120 lub inny z opisem, że dokument jest na serwerze Ministerstwa w trakcie weryfikacji.
Jeśli długo nie możemy odebrać UPO, można kontaktować się telefonicznie lub e-mailowo z infolinią Ministerstwa
link do kontaktu.
Chcąc wysłać zgłoszenie e-mailowe należy podać numer referencyjny wysyłanego pliku JPK i opisać z czym dokładnie mamy problem, kiedy plik JPK był wysyłany.
Warto sprawdzać komunikaty na stronie zamieszczanych przez Ministerstwo  Komunikaty dla-mikro przedsiębiorców. Często dłuższy czas oczekiwania na UPO jest związany z pracami serwisowymi prowadzonymi na serwerach Ministerstwa Finansów.
Wysyłane pliki JPK przez autoryzację przy użyciu Profilu Zaufanego mają dużo dłuższy czas weryfikacji i oczekiwania na odbiór UPO niż pliki JPK wysyłane przy użyciu e-Podpisu.
W każdej chwili samodzielnie można sprawdzić status wysyłanego pliku JPK, na serwerze Ministerstwa.
W tym celu należy otworzyć stronę
link do sprawdzenia statusu.
Wkleić do niego numer referencyjny wysłanego dokumentu i sprawdzić status wysyłki.
Numer referencyjny wysyłanego pliku JPK można skopiować w programie dla każdej wysyłki pliku JPK klikając przycisk "Skopiuj nr referencyjny do schowka".
JPK w programie HM Handel i magazyn, które pola zostaną wypełnione?
JPK w programie HM Handel
Jednolity plik kontrolny JPK_VAT musi być zgodny z polami deklaracji VAT-7 za dany okres..
Jeśli plik ma być przygotowany w programie HM możliwe jest wypełnienie pól podstawowych czyli dotyczących sprzedaży (pola JPK VAT odpowiadające deklaracji VAT 7 od 15 do 20), pola 21 i 22 dla faktur walutowych.
Jeśli do faktury WNT zostanie wystawiona faktura wewnętrzna to wypełnią się pola dotyczące sprzedaży 23 i 24 oraz dotyczące zakupu pola 45 i 46. Dla sprzedaży w stawce odwrotne obciążenie program wypełni pole 31.
Dla zakupu w stawce odwrotne obciążenie, jeśli do faktury zakupowej zostanie wystawiona faktura wewnętrzna z wyróżnikiem "oo", program wypełni pola dotyczące sprzedaży 34 i 35 oraz dotyczące zakupu pola 45 i 46..

UWAGA:.
Jeśli w firmie są inne zdarzenia np. zakup środków trwałych (poz. 43 i 44 deklaracji VAT 7), tax free itd. nie można przygotować prawidłowego pliku JPK. Można go przygotować w programach księgowych.
Ministerstwo Finansów zmieniło algorytm szyfrowania przy dokonywaniu podpisu elektronicznego na SHA-256 (z poprzedniego SHA-1).br/> Poniżej link do pobrania wersji instalacyjnej programu HM Handel z obsługą nowego certyfikatu MF.
Kliknij żeby pobrać wersję instalacyjną 19.3

Co oznacza komunikat wyświetlony podczas podpisywania deklaracji lub JPK "Zestaw kluczy nie istnieje"?
Zestaw kluczy nie istnieje
Jest to błąd podczas pobierania kontekstu klucza prywatnego do podpisu. "Zestaw kluczy nie istnieje".

Jedną z przyczyn takiego komunikatu może być:
-Nie właściwie włożona karta do czytnika, brak karty w czytniku.
Rozwiązanie - można włożyć kartę ponowie do czytnika, można też spróbować zmienić port USB do którego podpięta jest karta.
-Brudny chip na karcie.
Rozwiązanie - warto przetrzeć kartę.
-Praca terminalowa - certyfikat posiada zabezpieczenia, które uniemożliwiają prace z a pośrednictwem terminali.
-Nieprawidłowy sterownik czytnika.
Rozwiązaniem - zaktualizowanie sterownika do czytnika. W razie problemów należy kontaktować się z wystawcą certyfikatu.
Więcej informacji można uzyskać włączając program diagnostyczny dodany do oprogramowania karty.
Należy sprawdzić czy karta jest poprawnie widziana przez czytnik.
Czy Ministerstwo Finansów zmieniło algorytm szyfrowania przy dokonywaniu podpisu elektronicznego na SHA-256 (z poprzedniego SHA-1)? Pytanie dotyczy stosowania podpisu elektronicznego.
eDeklaracje z podpisem SHA-256
Ministerstwo Finansów zmieniło algorytm szyfrowania przy dokonywaniu podpisu elektronicznego na SHA-256 (z poprzedniego SHA-1).
Zgodnie z wymaganiami Ministerstwa Finansów deklaracje w programach księgowych FK i MK można wysyłać przy użyciu podpisu elektronicznego
bazującego na funkcji skrótu SHA-256.
Uwaga: Zmiana na razie dotyczy jedynie deklaracji. JPK nadal można podpisywać podpisem elektronicznym z funkcją skrótu SHA-1.
Zmiana wynika z wejścia w życie z dniem 1 lipca 2018r. artykułu 137 Ustawy z dn. 5 września 2016 r.
o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U. z 2016r. ,poz. 1579):
„Art. 137. Do dnia 1 lipca 2018 r. do składania zaawansowanych podpisów elektronicznych lub zaawansowanych pieczęci elektronicznych można stosować funkcję skrótu SHA-1, chyba że wymagania techniczne wynikające z aktów wykonawczych wydanych na podstawie rozporządzenia 910/2014 wyłączą możliwość stosowania tej funkcji skrótu."
Komunikaty Ministerstwa Finansów w tej sprawie są dostępne na stronicach aktualności e-Deklaracji.
Sprzedawcy certyfikatów od lipca 2018 wydają certyfikaty tylko i wyłącznie z funkcją skrótu SHA-2.
Wszystkie certyfikaty wydane do 1 lipca 2018 z funkcją skrótu SHA-1 powinny być wymienione.
Czy jednolity plik kontrolny generowany za dany okres miesięczny powinien odzwierciedlać deklarację VAT-7 za ten okres we wszystkich pozycjach?
JPK a sprzedaż mieszana
Czy jednolity plik kontrolny generowany za dany okres miesięczny powinien odzwierciedlać deklarację VAT-7 za ten okres we wszystkich pozycjach?
Czy kwota netto od zakupów w deklaracji VAT-7 i w pliku JPK powinna stanowić kwotę netto wynikającą z rozliczanych faktur?
Czy też powinna być przeliczona procentowo, w sytuacji, gdy podatnik prowadzi sprzedaż mieszaną i rozlicza się tzw. strukturą?
Jednolity plik kontrolny JPK_VAT musi być zgodny z polami deklaracji VAT-7 za dany okres.
Ministerstwo Finansów wyjaśnia.
Kwota podatku naliczonego powinna być taka sama jak kwota wykazana w deklaracji za ten sam okres.
W przypadku pojawienia się różnicy z zaokrągleń powinna być skorygowana w odrębnym zapisie (wierszu).
Dlatego w programach księgowych wprowadziliśmy dodatkowy przycisk "przelicz..." widoczny w rejestrach VAT, w których jest włączone pole "Zakupy służące sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej."
Dla zakupów związanych pojazdami, dla których jest ograniczenie w odliczeniach podatku VAT do jedynie 50%, a zakup dotyczy sprzedaży mieszanej, został dodany kolejny przycisk łączący te dwa współczynniki.
Po wpisaniu kwoty w pole oznaczone OiZ w odpowiednią stawkę po naciśnięciu "Przelicz..." wartości nie do odliczenia zostaną przeniesione w pole zw - nie podlegające odliczeniu.

_________________________HM - Handel i magazyn_________________________
INSTRUKCJE
Jak rozpocząć pracę w programie HM w nowym roku? Przeniesienie ustawień i kartotek, saldo kasy, zobowiązania i należności z wcześniejszych lat.
Rozpoczęcie pracy w nowym roku
Podczas pierwszego uruchomienia programu w nowym roku program zapyta o przepisanie kartotek.
Jeżeli chcesz wykonać import danych w tej chwili, w poniższym oknie wybierz "TAK".

Jeśli chcesz przepisać kartoteki później (po uporządkowaniu danych w starym roku) w pojawiającym się oknie wybierz "NIE".
Kiedy będziemy chcieli przepisać kartoteki należy wybrać:
menu Narzędzia -> Importuj kartoteki.
Jeśli funkcja ta jest niewidoczna należy zamknąć program i ponownie otworzyć w nowym roku.
Jeśli funkcja jest widoczna ale niedostępna należy zalogować się do programu użytkownikiem z uprawnieniami Administratora.

Funkcja służy do przeniesienia danych o towarach (usługach, wyrobach itd.), grupach i kontrahentach z poprzedniego roku.
Import NIE PRZENOSI dokumentów. Dokumenty z każdego roku przechowywane są w oddzielnych folderach.
Aby zobaczyć je należy przy otwieraniu firmy zmienić rok na poprzedni.

Saldo kasy
Żeby saldo było widoczne w nowym roku, należy dla każdej z kas wystawić dokument KP.
Np. wpisać kwit kasowy KP z wyróżnikiem "BO" z opisem zdarzenia "saldo kasy".

Zobowiązania i należności z wcześniejszych lat
menu Ustawienia -> Kontrahentów.
Należy wybrać rok, od którego ma sprawdzać zobowiązania-należności.

Zaczytanie stanów - program HM z modułem obsługi magazynu
- odpowiedź na pytanie poniżej
Jak przenieść stany towarów - bilans otwarcia (HM z modułem obsługi magazynu)?
Przeniesienie stanów
Podczas pierwszego uruchomienia programu w nowym roku program zapyta o przepisanie kartotek.
Opis temat powyżej

Po wczytaniu kartotek do nowego roku należy wczytać stany.
Ważne: Przed wczytaniem stanów, w starym roku stany magazynowe muszą zostać uporządkowane. W przeciwnym wypadku BO będzie nieprawidłowe, wycena będzie błędna.
Aby wczytać stany magazynowe należy wywołać funkcję: z menu Narzędzia -> Generuj BO.
Jeśli funkcja ta jest niewidoczna należy zamknąć program i ponownie otworzyć w nowym roku.
Jeśli funkcja jest widoczna ale niedostępna należy zalogować się do programu użytkownikiem z uprawnieniami Administratora.

Funkcja służy do przeniesienia stanów z poprzedniego roku.
Program nie przenosi stanów ujemnych! Jeśli mają być widoczne w nowym roku należy ręcznie wystawić dokument RW.
Jak wysłać dokument jako załącznik w mailu z programu HM Handel i magazyn?
Faktura jako załącznik poczty
Program HM od wersji 18.1 umożliwia bezpośrednią wysyłkę dokumentów w formacie PDF jako załącznik wiadomości, z pominięciem dodatkowych programów pocztowych.
Wysyłanie możliwe jest bezpośrednio po zapisaniu dokumentu lub z Przeglądu dokumentów.
Aby korzystać z tej funkcji należy mieć zainstalowaną drukarkę pdf (np. Programer PDF Writer).
Drukarkę można pobrać bezpośrednio z Menu Pomoc w programie HM.
Dla typu dokumentu, który ma być wysyłany jako załącznik, należy w "Opcjach dokumentów" zaznaczyć opcję "Wyślij dokument emailem jako załącznik w formacie PDF".
Dokładny opis znajduje się w systemie pomocy programu.

INSTRUKCJA KONFIGURACJI - opis w poniższym linku oraz w systemie pomocy do programu.
Wysyłka faktury pdf bezpośrednio z programu
Jak wystawić dla dokumentu "świadectwo jakości paliw stałych"?
Paliwa stałe
Moduł do programu HM Handel i magazyn "Paliwa stałe".
Wersja do pobrania dla obsługi paliw stałych (wyrobów węglowych)
W menu USTAWIENIA »USTAWIENIA FIRMY zakładka "Moduły i funkcjonalności".
Zaznaczona pozycja "Obrót paliwami stałymi (wyrobami węglowymi)".

W menu USTAWIENIA »TYPY DOKUMENTÓW dla wybranego np. Faktura, Paragon, Wydanie zewnętrzne itp.
zakładka "Dodatkowe" w części dolnej okna "Ustawienia dodatkowe 2"
Zaznaczona pozycja "Obrót paliwami stałymi (wyrobami węglowymi)".
zakładka "Drukowanie"
Zaznaczona pozycja "Czy jest możliwy wydruk dokumentu"
"Domyślnie drukuj"
W części dolnej "Domyślna liczba drukowanych egzemplarzy" - 2
W części dolnej "Domyślna liczba drukowanych egzemplarzy Świadectwa jakości paliwa stałego" - 2

W kartotece produktów produkt, dla którego ma wyć wystawione świadectwo ma mieć zaznaczone pole "Paliwo stałe (wyrób węglowy)" (nowe pole obok Kategorii)
W kartotece produktów dla takiego produktu należy kliknąć przycisk "Dane dodatkowe".
Parametry wymagań jakościowych muszą zostać wypełnione, zgodnie z otrzymanymi danymi dla paliwa. Zostaną przeniesione na wydruk świadectwa.

W informacji o kontrahencie, który nabywa paliwa stałe, na zakładce "Kredyt, bank, uwagi" należy wybrać czy obrót jest z akcyzą, jeśli nie to należy wybrać powód zwolnienia.

Wystawiając fakturę na której jest choć jeden produkt "Paliwo stałe (wyrób węglowy)" program wydrukuje na dokumencie oświadczenie o otrzymaniu "Świadectwa" a dla obrotu bez akcyzy oświadczenie o powodzie zwolnienia np. zakup dla gospodarstw domowego itp.
UWAGA: Przy ilości wyrażonej w tonach program podaje przeliczenie na kilogramy.
Jak wystawić dokument w walucie np. fakturę?
Dokument w walucie
INSTRUKCJA KONFIGURACJI - opis w poniższym linku oraz w systemie pomocy do programu.
Wybierz z menu Firma -> Dane firmy. W oknie dialogowym zaznacz: 'Firma dokonuje obrotów wewnątrzwspólnotowych'.

Wybierz z menu Ustawienia -> Firmy. W oknie dialogowym zaznacz: 'Używane są ceny walutowe'.

Wybierz z menu Ustawienia -> Dokumentów.
W oknie dialogowym zaznacz dla dokumentu, który ma być wystawiany również w walucie obcej np. dla Faktura:
Na zakładce Dodatkowe - 'Dokument może być wystawiony w walucie' oraz
'Podczas przenoszenia wyliczaj cenę złotówkową z ceny walutowej' (zaznacz jeśli nie masz ustalonych dla towarów cen walutowych a chcesz aby program wyliczał je na podstawie ceny złotówkowej).
Na zakładce Wyświetlanie zaznacz: 'Cena walutowa'.

Wybierz z menu Opcje ->Kursy walut.
W oknie dialogowym w polu Z dnia... wybierz odpowiednią datę i wciśnij przycisk: 'Pobierz ze strony internetowej NBP'
Jeśli na komputerze nie ma dostępu do internetu numer tabeli i kurs waluty można wpisać ręcznie na dokumencie.

HM Handel i magazyn. Instrukcja video.
Moduł "Waluty". Konfiguracja, wystawianie dokumentów w walucie
wewnątrzwspólnotowe, walutowe krajowe itp.

Jak pola dodaliśmy na fakturze „mechanizm podzielonej płatności”? Jak naprawić błąd jeśli etykieta nie została dodana?
Stawka odwrotne obciążenie
W kartotece produktów został dodany znacznik "towar wrażliwy".
W programie w wersji 19.3 od 1 listopada 2019 roku nie ma możliwości dodania towaru w stawce "odwrotne obciążenie".
Dodaliśmy funkcję zmiany stawki na podstawową i automatyczne oznaczenie ich jako "produkt wrażliwy".
Jak działa program?
Jeśli na fakturze o wartości 15tys lub wyższej znajdzie choć jedną pozycję oznaczoną w kartotece jako "produkt wrażliwy", umieszcza na wydruku w nagłówku etykietę “mechanizm podzielonej płatności”.
Jakie przepisy w przypadku błędu?
„…Jeżeli sprzedawca przez błąd nie oznaczy faktury koniecznym dopiskiem, wówczas będzie mógł naprawić swoje uchybienie i uniknąć sankcji. W tym celu powinien przede wszystkim poinformować nabywcę, że wystawił mu fakturę bez wymaganego oznaczenia, tak żeby przekazać mu brakującą na fakturze informację, że powinien zapłacić w podzielonej płatności. Informację tę sprzedawca może przekazać w dowolnej formie nabywcy, może to uczynić w dowolny sposób, nawet przed wystawieniem faktury korygującej, w interesie sprzedawcy leży bowiem, żeby nabywca miał szansę zrealizować płatność w mechanizmie podzielonej płatności…”.
Dla kogo obowiązek oznaczania faktur słowami „mechanizm podzielonej płatności”?
Mechanizm podzielona płatność
Obowiązek podzielonej płatności (split payment), od 1 listopada 2019 r., obejmie tylko towary i usługi wrażliwe - wymienione w załączniku nr 15 (np. elektronika, złom, usługi budowlane, paliwo itd.).
Trzy warunki
Aby mechanizm podzielonej płatności był obowiązkowy, muszą być (jednocześnie) spełnione 3 warunki:
1. transakcje są dokonane między podatnikami (w tym zwolnionymi)
2. faktura zawiera choćby jedną pozycję z załącznika nr 15 ustawy o VAT
3. wartość faktury brutto jest równa bądź > 15 tys zł.

Nawet gdy faktura będzie zawierała tylko jedną pozycję wymienioną w załączniku nr 15, ale należność (brutto) przekroczy 15 tys. zł (lub ma równowartość 15tys.), sprzedawca będzie musiał zamieścić na takiej fakturze dopisek: "mechanizm podzielonej płatności".
Przedsiębiorcy mogą oznaczać w ten sposób całe faktury, niezależnie od tego, czy wszystkie wymienione na niej towary i usługi będą objęte obowiązkowym split paymentem.
Nie ma znaczenia, czy na fakturze znajduje się tylko jedna pozycja z załącznika nr 15 (np. laptop, węgiel, usługa budowlana), czy jest ich więcej. Reszta należy do nabywcy!!!

Przykład:
Kwota należności za towar z załącznika nr 15 wynosić będzie np. 1.230 zł brutto (1.000 zł netto + 230 zł VAT-u), a wartość brutto całej faktury wynosić będzie 15.000 zł, wówczas taka faktura powinna mieć oznaczenie „mechanizm podzielonej płatności”.
Wyznacznikiem do oznaczenia faktury jest więc jej wartość brutto i fakt, że dokumentuje ona sprzedaż towarów lub usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy.
Nabywca: - będzie musiał zapłacić metodą podzielonej płatności za towary i usługi wymienione w załączniku nr 15.
- będzie mógł (nie musi), zapłacić metodą podzielonej płatności za inne towary i usługi wymienione na fakturze.

Przykład 1:
Przedsiębiorca dokonał zakupów firmowych. Faktura zawiera 10 pozycji na sumę 20.000 zł, z których pozycja nr 10 to kamera cyfrowa o wartości 500 zł, pozostałe 9 pozycji dotyczą towarów niewymienionych w załączniku nr 15 do ustawy (np. papier do drukarki, biurko, krzesła itp.).
W tym wypadku należy zastosować split payment, gdyż wartość brutto faktury > 15 tys. zł i zwiera pozycję z załącznika nr 15.
Przedsiębiorca musi przelać na specjalne konto, nazywane „kontem VAT” nie mniej niż 93,50zł (VAT od zakupu kamery) lub cały VAT wyszczególniony na fakturze czyli 3.739,84zł a pozostałą część na konto (rachunek bieżący) sprzedawcy (jak dotychczas).

Przykład 2:
Przedsiębiorca dokonał zakupu. Faktura zawiera 10 pozycji na sumę 20.000 zł, z których pozycja nr 10 to kamera cyfrowa o wartości 500 zł, pozostałe 9 pozycji dotyczą towarów niewymienionych w załączniku nr 15 do ustawy (np. papier do drukarki, biurko, krzesła itp.).
Przedsiębiorca poprosił o dwie faktury na swoją firmę: jedną na kamerę cyfrową (500 zł brutto), drugą na pozostałe pozycje (15.000 zł). W tym przypadku NIE będzie miał zastosowania split payment, gdyż wartość faktury za kamerę co prawda zawiera pozycję z załącznika nr 15, ale jej wartość < 15 tys zł.
Wartość drugiej faktury jest > 15 tys. zł ale żadna pozycja nie dotyczy załącznika nr 15 ustawy. Przedsiębiorca może zapłacić za fakturę, kartą płatniczą lub przelać należność na konto (rachunek bieżący) sprzedawcy (jak dotychczas). Nie może jednak zapłacić za fakturę gotówką z uwagi na Art. 19 ustawy Prawo przedsiębiorców.

Przykład 3:
Przedsiębiorca dokonał zakupu 10 telefonów, o wartości brutto (z VAT) 1230 zł każdy. Suma faktury wynosi 12.300 zł brutto. W tym wypadku NIE stosujemy metody podzielonej płatności, gdyż wartość brutto faktury < 15 tys. zł, chociaż wszystkie pozycje na dokumencie są zawarte w załączniku nr 15 ustawy o VAT.

Przykład 4:
Przedsiębiorca dokonał zakupów firmowych. Faktura zawiera 8 pozycji na sumę 14.900 zł, z których pozycja nr 5 to kamera cyfrowa o wartości 500 zł, pozostałe 7 pozycji dotyczą towarów niewymienionych w załączniku nr 15 do ustawy (np. papier do drukarki, biurko, krzesła itp.).
W tym wypadku NIE należy zastosować split payment, gdyż wartość brutto faktury < 15 tys. zł choć faktura zwiera pozycję z załącznika nr 15.
Przedsiębiorca może zapłacić za fakturę gotówką, kartą płatniczą lub przelać należność na konto (rachunek bieżący) sprzedawcy (jak dotychczas).

Z dniem 1.11.2019 roku nastąpiła całkowita likwidacja KRAJOWEGO odwrotnego obciążenia: Towary i usługi podlegające pod odwrotne obciążenie do końca października nie pokrywają się z pozycjami załącznika nr 15 ustawy o VAT (w załączniku ustawodawca znacznie te pozycje rozszerzył).
Nowo wprowadzony zapis ustawy o VAT, obowiązujący od 1 listopada 2019 roku:
Art. 108e. Podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy, oraz podatnicy nabywający te towary lub usługi są obowiązani posiadać rachunek rozliczeniowy, o którym mowa w art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, lub imienny rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej otwarty w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, prowadzone w walucie polskiej.

Co zawiera załącznik nr 15 do ustawy o VAT ?
Dziennik Ustaw poz. 1751. Załącznik nr 4 do ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. (poz. 1751)
„Załącznik nr 15 WYKAZ TOWARÓW I USŁUG, O KTÓRYCH MOWA W ART. 105A UST. 1, ART. 106E UST. 1 PKT 18A,
ART. 108A UST. 1A ORAZ ART. 108E USTAWY
Poz. Symbol PKWiU Nazwa towaru (grupy towarów)/nazwa usługi (grupy usług)
05.10.10.0 Węgiel kamienny
05.20.10.0 Węgiel brunatny (lignit)
ex 10.4 Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne – wyłącznie olej z rzepaku
19.10.10.0 Koks i półkoks z węgla kamiennego i brunatnego (lignitu) lub torfu; węgiel retortowy
19.20.11.0 Brykiety i podobne paliwa stałe z węgla kamiennego
19.20.12.0 Brykiety i podobne paliwa stałe z węgla brunatnego (lignitu)
ex 20.59.12.0 Emulsje do uczulania powierzchni do stosowania w fotografice; preparaty chemiczne do stosowania w fotografice, gdzie indziej niesklasyfikowane – wyłącznie tonery bez głowicy drukującej do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych
ex 20.59.30.0 Atrament do pisania, tusz kreślarski i pozostałe atramenty i tusze – wyłącznie kasety
z tuszem bez głowicy do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych
ex 22.21.30.0 Płyty, arkusze, folie, taśmy i pasy z tworzyw sztucznych, niewzmocnionych, nielaminowanych ani niepołączonych z innymi materiałami – wyłącznie folia typu stretch
24.10.12.0 Żelazostopy
24.10.14.0 Granulki i proszek z surówki, surówki zwierciadlistej lub stali
24.10.31.0 Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej
24.10.32.0 Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości < 600 mm, ze stali niestopowej
24.10.35.0 Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości >= 600 mm, z pozostałej stali stopowej, z wyłączeniem wyrobów ze stali krzemowej elektrotechnicznej
24.10.36.0 Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości < 600 mm, z pozostałej stali stopowej z wyłączeniem wyrobów ze stali krzemowej elektrotechnicznej
24.10.41.0 Wyroby płaskie walcowane na zimno, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej
24.10.43.0 Wyroby płaskie walcowane na zimno, o szerokości >= 600 mm, z pozostałej stali stopowej,
z wyłączeniem wyrobów ze stali krzemowej elektrotechnicznej
24.10.51.0 Wyroby płaskie walcowane, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej, platerowane,
powlekane lub pokrywane
24.10.52.0 Wyroby płaskie walcowane, o szerokości >= 600 mm, z pozostałej stali stopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane
24.10.61.0 Pręty walcowane na gorąco, w nieregularnie zwijanych kręgach, ze stali niestopowej
24.10.62.0 Pozostałe pręty ze stali, nieobrobione więcej niż kute, na gorąco walcowane, ciągnione lub wyciskane, włączając te, które po walcowaniu zostały skręcone
24.10.65.0 Pręty walcowane na gorąco, w nieregularnie zwijanych kręgach, z pozostałej stali stopowej
24.10.66.0 Pozostałe pręty z pozostałej stali stopowej, nieobrobione więcej niż kute, na gorąco walcowane, ciągnione lub wyciskane, włączając te, które po walcowaniu zostały skręcone
24.10.71.0 Kształtowniki otwarte, nieobrobione więcej niż walcowane na gorąco, ciągnione na gorąco
lub wyciskane, ze stali niestopowej
24.10.73.0 Kształtowniki otwarte, nieobrobione więcej niż walcowane na gorąco, ciągnione na gorąco lub wyciskane, z pozostałej stali stopowej
24.20.11.0 Rury przewodowe w rodzaju stosowanych do rurociągów ropy naftowej lub gazu, bez szwu, ze stali
24.20.12.0 Rury okładzinowe, przewody rurowe i rury płuczkowe, w rodzaju stosowanych do wierceń ropy naftowej lub gazu, bez szwu, ze stali Dziennik Ustaw – 28 – Poz. 1751
24.20.13.0 Pozostałe rury i przewody rurowe, o okrągłym przekroju poprzecznym, bez szwu, ze stali
24.20.31.0 Rury przewodowe w rodzaju stosowanych do rurociągów ropy naftowej lub gazu, spawane, o średnicy zewnętrznej <= 406,4 mm, ze stali
24.20.33.0 Pozostałe rury i przewody rurowe, o okrągłym przekroju poprzecznym, spawane, o średnicy zewnętrznej <= 406,4 mm, ze stali
24.20.34.0 Rury i przewody rurowe, o przekroju poprzecznym innym niż okrągły, spawane, o średnicy zewnętrznej <= 406,4 mm, ze stali
24.20.40.0 Łączniki rur lub przewodów rurowych inne niż odlewane, ze stali
24.31.10.0 Pręty ciągnione na zimno oraz kątowniki, kształtowniki i profile, ze stali niestopowej
24.31.20.0 Pręty ciągnione na zimno oraz kątowniki, kształtowniki i profile, z pozostałej stali stopowej
24.32.10.0 Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości < 600 mm, niepokrywane
24.32.20.0 Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości < 600 mm, platerowane, powlekane lub pokrywane
24.33.11.0 Kształtowniki otwarte, formowane lub profilowane na zimno, ze stali niestopowej
24.33.20.0 Arkusze żeberkowane ze stali niestopowej
24.34.11.0 Drut ciągniony na zimno, ze stali niestopowej
24.41.10.0 Srebro nieobrobione plastycznie lub w postaci półproduktu, lub w postaci proszku
ex 24.41.20.0 Złoto nieobrobione plastycznie lub w postaci półproduktu, lub w postaci proszku, z wyłączeniem złota inwestycyjnego w rozumieniu art. 121 ustawy, z zastrzeżeniem poz. 43
24.41.30.0 Platyna nieobrobiona plastycznie lub w postaci półproduktu, lub w postaci proszku bez względu na symbol PKWiU
Złoto inwestycyjne w rozumieniu art. 121 ustawy
ex 24.41.40.0 Metale nieszlachetne lub srebro, platerowane złotem, nieobrobione inaczej niż do stanu półproduktu – wyłącznie srebro, platerowane złotem, nieobrobione inaczej niż do stanu półproduktu
ex 24.41.50.0 Metale nieszlachetne platerowane srebrem oraz metale nieszlachetne, srebro lub złoto,
platerowane platyną, nieobrobione inaczej niż do stanu półproduktu – wyłącznie złoto i srebro, platerowane platyną, nieobrobione inaczej niż do stanu półproduktu
24.42.11.0 Aluminium nieobrobione plastycznie
24.43.11.0 Ołów nieobrobiony plastycznie
24.43.12.0 Cynk nieobrobiony plastycznie
24.43.13.0 Cyna nieobrobiona plastycznie
24.44.12.0 Miedź nierafinowana; anody miedziane do rafinacji elektrolitycznej
24.44.13.0 Miedź rafinowana i stopy miedzi, nieobrobione plastycznie; stopy wstępne miedzi
24.44.21.0 Proszki i płatki z miedzi i jej stopów
24.44.22.0 Płaskowniki, pręty, kształtowniki i walcówka, z miedzi i jej stopów
24.44.23.0 Druty z miedzi i jej stopów
24.45.11.0 Nikiel nieobrobiony plastycznie
ex 24.45.30.0 Pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali – wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych
ex 25.11.23.0 Pozostałe konstrukcje i ich części; płyty, pręty, kątowniki, kształtowniki itp. z żeliwa, stali lub aluminium – wyłącznie ze stali
ex 25.93.13.0 Tkaniny, kraty, siatki i ogrodzenia z drutu z żeliwa, stali lub miedzi; siatka rozciągana
z żeliwa, stali lub miedzi – wyłącznie ze stali
ex 26.11.30.0 Elektroniczne układy scalone – wyłącznie procesory
26.20.1 Komputery i pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych
ex 26.20.21.0 Jednostki pamięci – wyłącznie dyski twarde (HDD)
ex 26.20.22.0 Półprzewodnikowe urządzenia pamięci trwałej – wyłącznie dyski SSD
ex 26.30.22.0 Telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych – wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony
Dziennik Ustaw – 29 – Poz. 1751
26.40.20.0 Odbiorniki telewizyjne, nawet zawierające odbiorniki radiowe lub aparaturę do zapisu lub odtwarzania dźwięku lub obrazu
ex 26.40.60.0 Konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym
ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych
z elektronicznym wyświetlaczem – z wyłączeniem części i akcesoriów
26.70.13.0 Aparaty fotograficzne cyfrowe i kamery cyfrowe
27.20.2 Akumulatory elektryczne i ich części
28.11.41.0 Części do silników spalinowych wewnętrznego spalania, o zapłonie iskrowym, z wyłączeniem części do silników lotniczych
ex 28.23.26.0 Części i akcesoria do fotokopiarek – wyłącznie kasety z tuszem i głowicą drukującą do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych, tonery z głowicą drukującą, do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych
ex 29.31.10.0 Wiązki przewodów zapłonowych i innych przewodów, w rodzaju stosowanych w pojazdach samochodowych, statkach powietrznych lub pływających – wyłącznie wiązki przewodów
zapłonowych i innych przewodów, w rodzaju stosowanych w pojazdach samochodowych
29.31.21.0 Świece zapłonowe; iskrowniki; prądnice iskrownikowe; magnetyczne koła zamachowe; rozdzielacze; cewki zapłonowe
29.31.22.0 Silniki rozrusznikowe oraz rozruszniki pełniące rolę prądnic; pozostałe prądnice i pozostałe rodzaje wyposażenia do silników spalinowych
29.31.23.0 Sprzęt sygnalizacyjny elektryczny, wycieraczki do szyb, urządzenia zapobiegające zamarzaniu lub potnieniu szyb, w rodzaju stosowanych w pojazdach
29.31.30.0 Części pozostałego sprzętu i wyposażenia elektrycznego do pojazdów
29.32.20.0 Pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne oraz części i akcesoria nadwozi
29.32.30.0 Części i akcesoria do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowane
30.91.20.0 Części i akcesoria do motocykli i przyczep motocyklowych bocznych
ex 32.12.13.0 Biżuteria i jej części oraz pozostałe wyroby jubilerskie i ich części, ze złota i srebra lub platerowane metalem szlachetnym – wyłącznie części biżuterii i części pozostałych wyrobów jubilerskich ze złota, srebra i platyny, tj. niewykończone lub niekompletne wyroby jubilerskie i wyraźne części biżuterii, w tym pokrywane lub platerowane metalem szlachetnym
38.11.49.0 Wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające
38.11.51.0 Odpady szklane
38.11.52.0 Odpady z papieru i tektury
38.11.54.0 Pozostałe odpady gumowe
38.11.55.0 Odpady z tworzyw sztucznych
38.11.58.0 Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal
38.12.26.0 Niebezpieczne odpady zawierające metal
38.12.27 Odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne
38.32.2 Surowce wtórne metalowe
38.32.31.0 Surowce wtórne ze szkła
38.32.32.0 Surowce wtórne z papieru i tektury
38.32.33.0 Surowce wtórne z tworzyw sztucznych
38.32.34.0 Surowce wtórne z gumy
Benzyny silnikowe, oleje napędowe, gazy przeznaczone do napędu silników spalinowych – w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym
Oleje opałowe oraz oleje smarowe – w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym
ex 58.29.11.0 Pakiety oprogramowania systemów operacyjnych – wyłącznie dyski SSD
ex 58.29.29.0 Pakiety pozostałego oprogramowania użytkowego – wyłącznie dyski SSD
Dziennik Ustaw – 30 – Poz. 1751
ex 59.11.23.0 Pozostałe filmy i nagrania wideo na dyskach, taśmach magnetycznych itp. nośnikach – wyłącznie dyski SSD bez względu na symbol PKWiU
Usługi w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, o których mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1201 i 2538 oraz z 2019 r. poz. 730, 1501 i 1532)
41.00.30.0 Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków)
41.00.40.0 Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków niemieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków)
42.11.20.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych
42.12.20.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg szynowych i kolei podziemnej
42.13.20.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową mostów i tuneli
42.21.21.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów przesyłowych
42.21.22.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową sieci rozdzielczych, włączając prace pomocnicze
42.21.23.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową systemów irygacyjnych (kanałów), magistrali i linii wodociągowych, obiektów do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków oraz stacji pomp
42.21.24.0 Roboty związane z wierceniem studni i ujęć wodnych oraz instalowaniem zbiorników septycznych
42.22.21.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową przesyłowych linii telekomunikacyjnych
i elektroenergetycznych
42.22.22.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową rozdzielczych linii telekomunikacyjnych
i elektroenergetycznych
42.22.23.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową elektrowni
42.91.20.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową nabrzeży, portów, tam, śluz i związanych z nimi obiektów hydrotechnicznych
42.99.21.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów produkcyjnych i górniczych
42.99.22.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową stadionów i boisk sportowych
42.99.29.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej niesklasyfikowane
43.11.10.0 Roboty związane z rozbiórką i burzeniem obiektów budowlanych
43.12.11.0 Roboty związane z przygotowaniem terenu pod budowę, z wyłączeniem robót ziemnych
43.12.12.0 Roboty ziemne: roboty związane z kopaniem rowów i wykopów oraz przemieszczaniem ziemi
43.13.10.0 Roboty związane z wykonywaniem wykopów i wierceń geologiczno-inżynierskich
43.21.10.1 Roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych służących bezpieczeństwu
43.21.10.2 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych
43.22.11.0 Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodnokanalizacyjnych i odwadniających
43.22.12.0 Roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
43.22.20.0 Roboty związane z wykonywaniem instalacji gazowych
43.29.11.0 Roboty związane z zakładaniem izolacji
43.29.12.0 Roboty związane z zakładaniem ogrodzeń
43.29.19.0 Pozostałe roboty instalacyjne, gdzie indziej niesklasyfikowane
43.31.10.0 Roboty tynkarskie
43.32.10.0 Roboty instalacyjne stolarki budowlanej
43.33.10.0 Roboty związane z wykładaniem posadzek i oblicowywaniem ścian
43.33.21.0 Roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian lastryko, marmurem, granitem lub łupkiem
43.33.29.0 Pozostałe roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian (włączając tapetowanie), gdzie indziej niesklasyfikowane Dziennik Ustaw – 31 – Poz. 1751
43.34.10.0 Roboty malarskie
43.34.20.0 Roboty szklarskie
43.39.11.0 Roboty związane z wykonywaniem elementów dekoracyjnych
43.39.19.0 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych
43.91.11.0 Roboty związane z wykonywaniem konstrukcji dachowych
43.91.19.0 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych prac dekarskich
43.99.10.0 Roboty związane z zakładaniem izolacji przeciwwilgociowych i wodochronnych
43.99.20.0 Roboty związane z montowaniem i demontowaniem rusztowań
43.99.30.0 Roboty związane z fundamentowaniem, włączając wbijanie pali
43.99.40.0 Roboty betoniarskie
43.99.50.0 Roboty związane ze wznoszeniem konstrukcji stalowych
43.99.60.0 Roboty związane ze wznoszeniem konstrukcji z cegieł i kamienia
43.99.70.0 Roboty związane z montażem i wznoszeniem konstrukcji z elementów prefabrykowanych
43.99.90.0 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych
45.31.1 Sprzedaż hurtowa części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli
45.32.1 Sprzedaż detaliczna części i akcesoriów do pojazdów samochodowych (z wyłączeniem motocykli) prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach
45.32.2 Pozostała sprzedaż detaliczna części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli
ex 45.40.10.0 Sprzedaż hurtowa motocykli oraz części i akcesoriów do nich – wyłącznie sprzedaż części i akcesoriów do motocykli
ex 45.40.20.0 Sprzedaż detaliczna motocykli oraz części i akcesoriów do nich prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach – wyłącznie sprzedaż części i akcesoriów do motocykli
ex 45.40.30.0 Pozostała sprzedaż detaliczna motocykli oraz części i akcesoriów do nich – wyłącznie sprzedaż detaliczna części i akcesoriów do motocykli”.
Na czym polega mechanizm podzielonej płatności split payment?
Podzielona płatność
Mechanizm podzielonej płatności to sposób płatności, w którym kwota podatku VAT, trafia na odrębny rachunek bankowy (rachunek VAT), o ograniczonej dostępności dla sprzedawcy.
Kwota (brutto) trafia na rachunek rozliczeniowy przedsiębiorcy, VAT zostaje automatycznie przekazane przez bank na subkonto VATu. Patrz opis poniżej "Wpłata u odbiorcy przelewu".

WAŻNE: Od kupującego, który otrzyma fakturę z wykazaną kwotą podatku, zależy, w jaki sposób ureguluje płatność.
Czy dokona przelewu z wykorzystaniem "komunikatu przelewu" czy ureguluje zobowiązanie w sposób dotychczasowy.
Nabywca nie potrzebuje zgody sprzedawcy. Nie musi go o tym informować.
Sprzedawca nie powinien podawać na fakturze numeru rachunku VAT ponieważ kupujący nie może wskazać zapłaty tylko na ten rachunek.

Przelew z wykorzystaniem "komunikatu przelewu".
Jak wygląda zapłata u nadawcy przelewu.
Informacje przy transakcji:
"Przelew z rachunku 6 150 PLN
Kwota VAT 1 150,00 PLN
Kwota brutto 6.150,00 PLN
Numer faktury 7001/18
Identyfikator odbiorcy 7292045677"

Jak wygląda wpłata u odbiorcy przelewu.
Na konto główne trafia zapłata za fakturę w kwocie brutto
Informacje przy transakcji:
"Przelew na rachunek 6 150 PLN
Kwota VAT 1 150,00 PLN
Kwota brutto 6 150,00 PLN
Numer faktury 7001/18
Identyfikator odbiorcy 7292045677"
Bank wykonuje drugi przelew - przeksięgowanie kwoty VAT na subkonto VAT.
Informacje przy transakcji:
"Przelew z rachunku 1 150,00 PLN Kwota VAT 1 150,00 PLN Kwota brutto -1 150,00 PLN Numer faktury 7001/18
Identyfikator odbiorcy 7292045677"

Przykład: Przedsiębiorca dokonał zakupów firmowych. Faktura zawiera 10 pozycji na sumę 20.000 zł, z których pozycja nr 10 to kamera cyfrowa o wartości 500 zł, pozostałe 9 pozycji dotyczą towarów niewymienionych w załączniku nr 15 do ustawy (np. papier do drukarki, biurko, krzesła itp.).
W tym wypadku należy zastosować split payment, gdyż wartość brutto faktury > 15 tys. zł i zwiera pozycję z załącznika nr 15.
Przedsiębiorca musi przelać na specjalne konto, nazywane „kontem VAT” nie mniej niż 93,50zł (VAT od zakupu kamery) lub cały VAT wyszczególniony na fakturze czyli 3.739,84zł a pozostałą część na konto (rachunek bieżący) sprzedawcy (jak dotychczas).

Więcej przykładów w opisie "Dla kogo obowiązek oznaczania faktur słowami „mechanizm podzielonej płatności”?".
Jak wprowadzić tekst o RODO na wydruku faktury?
RODO - tekst na wydruku faktur
Tekstu o przetwarzaniu danych RODO i drukowanie go dla określonych typów dokumentów.
W menu USTAWIENIA »USTAWIENIA FIRMY pojawiła się zakładka "RODO". Firma, która obsługuje kontrahentów podlegających RODO powinna umieścić tekst o przetwarzaniu danych.
Przykładowy tekst
"Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest (nazwa firmy).
Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w następujących celach: realizacji zamówienia, wykonania umowy, wystawienia faktury oraz w celach księgowych.
Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do wystawienia faktury."

Można także zdefiniować wymagania dotyczące haseł użytkowników.

W menu USTAWIENIA » TYPY DOKUMENTÓW można ustawiać dla poszczególnych typów dokumentów (np. dla FAKTURY, ZAMÓWIENIA, PROFORMY itp.) czy tekst ma się drukować (zakładka "drukowanie") oraz czy dla wszystkich czy tylko dla kontrahentów oznaczonych jako osoba prywatna.
Kto ma obowiązek umieścić NIP na paragonie? Od kiedy wchodzi obowiązek? Co jeśli na urządzeniu fiskalnym nie ma technicznej możliwości wpisania numeru NIP na paragonie?
NIP na paragonie od 01-01-2020
Od 1 stycznia 2020 r. sprzedawca będzie mógł wystawić fakturę do paragonu tylko jeśli paragon ten będzie zawierał NIP nabywcy.
Nowe przepisy nie obejmują podatników świadczących usługi taksówek osobowych, z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą (PKWiU 49.32.11.0).
Jeżeli przedsiębiorca wystawi fakturę do paragonu, na którym nie będzie NIP-u nabywcy, zostanie ukarany 100% sankcją. Nabywca także zostanie ukarany.
Ustawodawca nie narzucił obowiązku wymiany kasy/drukarki fiskalnej, w związku z tym, że nie wszystkie urządzenia mają możliwość umieszczenia na paragonie numeru NIP.
Natomiast podatnicy, których kasa/drukarka fiskalna posiada taką funkcjonalność będą zobowiązani do wystawiania paragonów z NIP-em.
W przypadku gdy sprzedawca nie będzie miał technicznej możliwości wpisania numeru NIP na paragonie, kupujący powinien oświadczyć w momencie dokonywania zakupu, że nabywa towar bądź usługę, jako podatnik.
Sprzedawca wtedy nie powinien rejestrować zakupu na kasie/drukarce fiskalnej, tylko powinien od razu wystawić fakturę.

Przypominamy, że:
1. Na żądanie klienta przedsiębiorca ma obowiązek wystawić fakturę do zakupu zarejestrowanego na kasie/drukarce fiskalnej w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość, ewentualnie część zapłaty.
Ustawą z 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw Sejm uchwalił kolejny pakiet zmian.
Tekst przyjęty przez Senat: art. 1 pkt 21 w art. 106b dodaje się ust. 5–7 w brzmieniu:
„5. W przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej potwierdzonej paragonem fiskalnym fakturę na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej wystawia się wyłącznie, jeżeli paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży zawiera numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

2. Paragon z NIP nabywcy, wystawiony na nie więcej niż 450 zł albo 100 euro, jest sam w sobie fakturą, tyle że uproszczoną. Wynika to z art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT.
Do takiego paragonu nie ma potrzeby wystawiać fakturę.
_________________________FK - Księgi Handlowe, MK Mała Księgowość, KP Kadry i Płace________
INSTRUKCJE
Jak wprowadzić do programu FK i MK koszty uzyskania przychodów 2019 (samochody osobowe wykorzystywane w działalności gospodarczej z 50% odliczeniem VAT)?
Samochody osobowe - koszty
Ustawienia w programie MK mała księgowość i FK księgi handlowe

W menu USTAWIENIA »Ustawienia (programu i firmy)
ustaw na zakładce "Firmy 1", których stawek będziesz używać:
Zaznaczona pozycja "W firmie są używane samochody firmowe" dla 75% kosztów samochodowych bez kilometrówki.
Zaznaczona pozycja "W firmie są używane samochody prywatne" 20% kosztów samochodowych nie będące składnikami majątku firmy.
Po zaznaczeniu pozycji powyżej, automatycznie zostanie włączony przycisk 50%, które obowiązuje na gruncie przepisów ustawy o VAT".

USTAWIENIA dla VAT - stawka ndo (odliczenie podatku VAT do 50%).
Dodaliśmy stawkę "ndo" nie do odliczenia.
Stawka ta służy do zebrania wartości podatku VAT oraz wartości netto w stosunku do części, do której podatnik nie miał prawa do odliczenia, będzie stanowić podstawę liczenia kosztu uzyskania przychodu.
USTAWIENIA rejestrów VAT dla zakupów związanych z pojazdami.
Ustaw, w odpowiednich rejestrach stawki. Włącz te, których będziesz używać:
np. 23% , ndo.

Księgowanie wpisów w programie MK mała księgowość.
Wpisz pełną wartość zakupu z faktury. Kliknij przycisk "Przelicz 50%".
Po kliknięciu zgody, program włącza znacznik przeliczenia wartości z pola "pozostałe wydatki" 75% i 20%.
Przykład.
Faktura zakup paliwa za 100 zł netto 23% VAT 123 zł brutto.
50 zł netto w stawce 23% 11,50 zł VAT
ndo wartość 61,50 zł.
Wartość 111,50 podstawą do liczenia kosztów - pozostałe wydatki.
83,63 zł - 75% kosztów samochodowych bez kilometrówki - pozostanie w polu "pozostałe wydatki".
27,87 zł - 25% koszty nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów - przepisane do pola "kwota nie będąca kosztem".

Ustawienie wzorca i księgowanie kosztów 75% w programie FK księgi handlowe.
We wzorcach dekretacji utwórz wzorzec np. 75% kosztów samochodowych bez kilometrówki.
Edytuj kolumnę "Procent kwoty".
Wpisz dla konta 4 odpowiedni procent np. dla 75% kosztów samochodowych bez kilometrówki,
zmień w kolumnie 100 na wartość 75 .
Wpisz wartość 25 (czyli 25%) dla konta 4 - koszty nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Księgowanie wpisów w programie FK.
Dodaj wpis w rejestrze dotyczącego samochodu będącego składnikami majątku firmy, z 75% wydatków w kosztach podatkowych zakupu z 50% odliczeniem podatku VAT.
Wpisz pełną wartość zakupu z faktury. Kliknij przycisk "Przelicz 50%".
Wartość netto z faktury zostanie podzielona na część opodatkowaną w stawce 23% oraz nieopodatkowaną - pole ndo.
Wybierz wcześniej stworzony wzorzec księgowania dla "75% kosztów samochodowych bez kilometrówki".
Wartość z zakładki VAT zostanie rozbita zgodnie z przepisem.
Przykład.
Faktura zakup paliwa za 100 zł netto 23% VAT 123 zł brutto.
50 zł netto w satwce 23% 11,50 zł VAT
ndo wartość 61,50 zł.
Wartość 111,50 podstawą do liczenia kosztów.
Po użyciu wzorca "75% kosztów samochodowych bez kilometrówki"
83,63 zł - 75% kosztów samochodowych bez kilometrówki.
27,87 zł - 25% koszty nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów.
Jakie są zasady zastosowania nowego zwolnienia od podatku?
"PIT dla młodych"
Jakie są zasady zastosowania nowego zwolnienia od podatku?
Zwolnienie dotyczy osób w wieku do 26 lat, które są zatrudnione na podstawie
stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy, stosunku służbowego, stosunku pracy nakładczej lub umów zlecenia.

Z opodatkowania zostały wyłączone przychody osób do 26. roku życia do wysokości nie przekraczającej:
w okresie od sierpnia do grudnia 2019 r. – 35.636,67 zł,
od 2020 r. – 85.528 zł (w skali roku).

Rozstrzygającym dla możliwości zastosowania zwolnienia jest:
- wiek* podatnika na moment uzyskania przychodu, a nie wiek na moment zawarcia umowy, czy wykonywania pracy;
- data faktycznego postawienia do dyspozycji podatnika przychodu, a nie okres za jaki jest on należny.

*(wiek powinien być ustalany z uwzględnieniem pełnej daty urodzenia, a nie wyłącznie miesiąca lub roku urodzenia).

Zwolnienie podatkowe wyklucza przychody otrzymywane z działalności gospodarczej i umów o dzieło.

Przykładowa treść wspomnianego oświadczenia:
Oświadczenie podatnika do 26. roku życia o spełnieniu warunków do zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Oświadczam, że uzyskane przeze mnie przychody w okresie od dnia 1 sierpnia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. :
ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT*
oraz
z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o PIT*,
w całości korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o PIT*.
Z uwagi na powyższe, proszę o niepobieranie zaliczek podatkowych od przychodów, o których mowa powyżej, od dnia złożenia niniejszego oświadczenia.

* ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

UWAGA:
W przypadku gdy składka na ubezpieczenie zdrowotne obliczona od przychodu objętego nowym zwolnieniem podatkowym jest wyższa od zaliczki na podatek dochodowy, którą płatnik obliczyłby, gdyby przychód ubezpieczonego nie był wyłączony z opodatkowania, składkę za poszczególne miesiące obniża się do wysokości tej zaliczki.
W konsekwencji, gdyby hipotetyczna zaliczka na podatek była niższa niż składka zdrowotna (9%), wówczas należałoby składkę tę obniżyć do kwoty hipotetycznej zaliczki podatkowej.


Instrukcja dla programu płacowego.
W kartotece "Pracownika" na zakładce "Podstawowe", należy wypełnić datę oświadczenia oraz zaznaczyć pole "Oświadczenie o niepotrącaniu podatku do 26 roku życia".
Lista płac dla podatnika do 26. roku życia.
Po wygenerowaniu listy płac, należy sprawdzić wyliczenia.
Po wybraniu pracownika na liście płac, należy nacisnąć przycisk "Pokaż" lub "Zmień".
Na zakładce "Ubezpieczenia i koszty płacowe" należy sprawdzić wartość pola "Składka zapłacona" dla ubezpieczenia zdrowotnego.
(Uwaga: Dla prawidłowego wyliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne program wylicza hipotetyczny podatek dochodowy.
Dlatego pojawiła się nowa kolumna na liście płac - "hipotetyczne koszty uzyskania przychodów" oraz "hipotetyczny podatek dochodowy").

Jeśli lista jest już wygenerowana a pracownik/zleceniobiorca nie miał wprowadzonych odpowiednich ustawień, należy usunąć pracownika z listy.
Ustawić powyżej opisane parametry w jego kartotece.
Przejść na listę i dodać go na listę.
Jak naliczyć zaliczki na podatek dochodowy od 1 października 2019, nowa stawka 17%?
Podatek 17% i 17,75%
Dla właścicieli, dla których zostanie sporządzony PIT 5 od miesiąca października, zaliczka na podatek będzie wyliczona przy stawce 17,75% dla pierwszego progu podatkowego.
Kwota zmniejszająca w związku z obliczaniem zaliczek w trakcie roku wynosi 548 zł 30 gr.
Dla dochodów uzyskanych od 1 października 2019 r. płatnicy pomniejszają wynagrodzenie o kwotę zmniejszającą 525 zł 12 gr, czyli o 43,76 zł za każdy miesiąc.
Płatnik nie może stosować dotychczasowej kwoty zmniejszającej czyli 556,02 zł (46,34 zł miesięcznie).

W programie płacowym stawką domyślną przy wyliczaniu zaliczek jest stawka 17,75%.
Przy wyliczaniu podatku od października, na deklaracji PIT5 dla pierwszego progu program zastosuje stawkę podatku 17,75%.

Dla zleceniobiorców i pracowników, dla których stawka ma wynosić 17,75% należy, w jego kartotece, na zakładce "Ubezpieczenia i dodatkowe"
odznaczyć pole "Nie złożył oświadczenia o zastosowaniu stawki podatku dochodowego 17,75% w roku 2019".

Dla zleceniobiorców i pracowników, dla których stawka ma wynosić 17% należy, w jego kartotece, na zakładce "Ubezpieczenia i dodatkowe"
zaznaczyć pole "Nie złożył oświadczenia o zastosowaniu stawki podatku dochodowego 17,75% w roku 2019".

Od października koszty uzyskania przychodu.
Osoba „miejscowa” (czyli niedojeżdżająca do zakładu pracy w innej miejscowości) pracująca na jednym etacie odliczy od podstawy opodatkowania 3.000 zł rocznie (czyli od października KUP 250zł ) zamiast dotychczasowych 1.335 zł (było 111,25zł).
Natomiast pracownik dojeżdżający 3.600 zł (KUP 300zł) zamiast dotychczasowych 1.668,72 zł (było 139,06zł).

W programie płacowym dla pracowników, dla których są ustawione KUP:
111,25zł od października program odliczy 250zł.
139,06zł od października program odliczy 300zł.
Podatkowa ulga od 1 sierpnia 2019 r. "PIT dla młodych".
PIT dla młodych
Jakie są zasady zastosowania nowego zwolnienia od podatku?
Zwolnienie dotyczy osób w wieku do 26 lat, które są zatrudnione na podstawie
stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy, stosunku służbowego, stosunku pracy nakładczej lub umów zlecenia.
W danych pracownika należy oznaczyć czy korzysta z ulgi.
Z opodatkowania zostały wyłączone przychody osób do 26. roku życia do wysokości nie przekraczającej:
od 2020 r. – 85.528 zł (w skali roku).

Rozstrzygającym dla możliwości zastosowania zwolnienia jest:
- wiek* podatnika na moment uzyskania przychodu, a nie wiek na moment zawarcia umowy, czy wykonywania pracy;
- data faktycznego postawienia do dyspozycji podatnika przychodu, a nie okres za jaki jest on należny.

*(wiek powinien być ustalany z uwzględnieniem pełnej daty urodzenia, a nie wyłącznie miesiąca lub roku urodzenia).

Zwolnienie podatkowe wyklucza przychody otrzymywane z działalności gospodarczej i umów o dzieło.

UWAGA:
W przypadku gdy składka na ubezpieczenie zdrowotne obliczona od przychodu objętego nowym zwolnieniem podatkowym jest wyższa od zaliczki na podatek dochodowy, którą płatnik obliczyłby, gdyby przychód ubezpieczonego nie był wyłączony z opodatkowania, składkę za poszczególne miesiące obniża się do wysokości tej zaliczki.
W konsekwencji, gdyby hipotetyczna zaliczka na podatek była niższa niż składka zdrowotna (9%), wówczas należałoby składkę tę obniżyć do kwoty hipotetycznej zaliczki podatkowej.

Jak prawidłowo wypełnić PIT 11 w wersji 25? Prosimy rzetelnie sprawdzić wygenerowane przez system deklaracje. Wysyłki udostępnimy po 26 stycznia.
PIT 11
PIT–11(25), który wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2020 r. został przygotowany przez MF pod kątem wykazania wypłat płatnika w zakresie tzw. ulgi dla młodych, obowiązującej w ustawie PIT od dnia 1 sierpnia 2019 r.
Wartości z poz. 86 nie należy przepisywać do innych pozycji PIT-11.
Mimo, że nie pobiera się od tych przychodów podatku podlegają one ujęciu w deklaracji rocznej PIT zatrudnionego.
Poz. 86 jest suma kwot z poz. 87 i 88, tym niemniej żadna z nich nie może przekroczyć samodzielnie limitu 35.636,67 zł.
UBEZPIECZENIE SPOŁECZNE
W poz. 69 wykazujemy również składki za osoby do ukończenia 26 r.ż. z umów o pracę i zlecenie, ale potrącane z wynagrodzeń otrzymanych do 1 sierpnia 2019 r.
Poz. 70 i 71 różnicują składki osób do ukończenia 26.r.ż należne z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenie itp.
Składki od wynagrodzenia opodatkowanego ująć należy w poz. 70 - i będą one obniżały wartość dochodu.
Składki od wynagrodzenia zwolnionego ująć należy w poz. 71 - i nie wpłyną one na wartość dochodu (nie obniżą tej wartości).
UBEZPIECZENIE ZDROWOTNE
Poz. 73 i 74 różnicują składki osób do ukończenia 26.r.ż należne z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenie itp. Składki od wynagrodzenia opodatkowanego ująć należy w poz. 73 - i będą one obniżały wartość podatku.
Składki od wynagrodzenia zwolnionego ująć należy w poz. 74 - i nie wpłyną one na wartość podatku (nie obniżą tej wartości).

Jak przygotować E-sprawozdania finansowe ? Jak wysłać do KRS?
E-sprawozdania - przygotowanie
Od 1 października 2018 r. firmy objęte zostały obowiązkiem złożenia sprawozdań finansowych w formie elektronicznej.
E-sprawozdanie finansowe należy przygotować i wysłać w postaci pliku xml.
Sprawozdanie finansowe należy stworzyć jako jeden plik XML, który będzie zgodny z regułami określonymi we właściwej strukturze XSD. Plik sprawozdania finansowego wygenerowany niezgodnie z opublikowanymi strukturami nie uzyska akceptacji systemu teleinformatycznego dedykowanego do obsługi zgłoszeń takich dokumentów.
Jak prawidłowo przygotować dane w programie księgowym FK, aby można było sporządzić e-sprawozdania finansowe zgodnie z nowymi przepisami?
Ministerstwo Finansów udostępniło narzędzia umożliwiającego wczytanie przygotowanego w wymaganym formacie sprawozdania finansowego.
Przygotowaliśmy płatny modułu "eSprawoazdania" ściśle związany z danymi wprowadzonymi w programie FK księgi handlowe.
Wersja instalacyjna jest do pobrania FK z modułem eSprawoadania.

Co należy zrobić przed przygotowaniem przez system sprawozdań w formacie XML?
Sprawozdania takie jak:
"bilans",
"rachunek zysków i strat", (przygotowane wzory muszą być zgodne z ustawą o rachunkowości),
"informacja dotycząca rozliczenia różnicy pomiędzy podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym a wynikiem finansowym" .
które zostaną przygotowane w programie FK muszą być rzetelne, zgodne z obowiązującymi wzorami i zawierać prawidłowe wartości.
Moduł eSprawozdania przygotuje - prze-konwertuje druki do formatu xml.
Dokumenty do przygotowania poza programem FK.
Sprawozdanie „Dodatkowe informacje i objaśnienia” ma zostać przygotowane jak w latach poprzednich w postaci pliku worda, pdfa itp.
Dokument ten ma mieć postać nieustrukturyzowaną, czyli ma zostać dołączony jako element pliku XML sprawozdania finansowego w postaci kodowanej w standardzie Base64 (np. jako .doc., .xls, .jpg, .pdf, .rft).

Kto podpisuje sprawozdawanie finansowe?
Ustawodawca nałożył wymóg, w celu złożenia e-sprawozdania finansowego do Krajowego Rejestru Sądowego lub Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, wymagane jest złożenie podpisu elektronicznego (tzn. podpisanie sprawozdania kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym) pod wysyłanym dokumentem.
Dlatego należy pamiętać przed przygotowaniem sprawozdań, aby wszystkie osoby podpisujące sprawozdanie posiadały podpis kwalifikowany lub zaufany.
Uwaga: Sprawozdanie finansowe w postaci elektronicznej powinno być podpisane przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych i kierownika jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy – przez wszystkich członków tego organu.

DOKUMENTY DO KRS
Prawidłowo wygenerowane e-sprawozdanie (plik XML) zawiera w sobie:
Wprowadzenie do sprawozdania.
Bilans.
Rachunek zysków i strat.
Rachunek przepływów pieniężnych (jeśli jest wymagany).
Zestawienie zmian w kapitale własnym (jeśli jest wymagane).
Informację dotyczącą rozliczenia głównych pozycji różniących podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od wyniku finansowego brutto.
Nie ma obowiązku postaci elektronicznej dla dokumentów (mogą być dołączone skany dokumentów):
Uchwała lub postanowienie o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego.
Uchwała o podziale zysku bądź pokryciu straty.
Dodatkowe informacje i objaśnienia sprawozdania finansowego.
Jako osobne pliki, opatrzone podpisem elektronicznym, wysyła się do KRS:
Sprawozdanie z działalności. (Ten wymóg dotyczy wyłącznie jednostek wymienionych w art. 45 ustawy o rachunkowości.)
Opinię biegłego rewidenta / sprawozdanie z badania rocznego sprawozdania finansowego (jeżeli podlegało ono badaniu).

Termin na zgłoszenie do KRS.
Termin na złożenie dokumentów wynosi 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego.
Jeśli sprawozdanie nie zostało zatwierdzone w ciągu sześciu miesięcy od dnia bilansowego (czyli na przykład od zakończenia roku obrotowego), to sprawozdanie należy złożyć w ciągu 15 dni po tym terminie, a także 15 dni po jego zatwierdzeniu wraz z pozostałymi wymaganymi dokumentami.

Złożenie dokumentów do KRS.
Należy założyć konto na stronie S24, które jest potrzebne do złożenia dokumentów.
Po zalogowaniu się do konta i sporządzeniu skanów dokumentów, można przystąpić do przygotowania zgłoszenia. Należy ze strony głównej portalu S24 wybrać:.
- „Bezpłatne zgłaszanie sprawozdań finansowych", następnie.
- „Przygotowywanie i składanie zgłoszeń" następnie.
- „Dodaj zgłoszenie"..
Rejestrację nowego zgłoszenia zaczyna się od podania numeru KRS podmiotu, którego zgłoszenie dotyczy.
Należy wypełniać wymagane pola, podając :
daty początku i końca okresu, którego dotyczy sprawozdanie,
rodzaj zgłoszenia (sprawozdanie jednostkowe lub skonsolidowane).
Następnie należy dodać eSprawozdanie oraz skany dokumentów (opisane powyżej "DOKUMENTY DO KRS" ).
W odniesieniu do każdego z elementów sprawozdania finansowego osoba składająca zgłoszenie powinna oświadczyć, czy zostały podpisane przez kierownika jednostki oraz osobę prowadzącą księgi rachunkowe.
W przypadku sprawozdania z działalności należy oświadczyć, czy zostało podpisane przez kierownika jednostki.
Przygotowane zgłoszenie należy zweryfikować, a potem podpisać profilem zaufanym ePUAP lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym i wysłać do Repozytorium Dokumentów Finansowych.
Jakie są zasady sporządzania i przekazywania elektronicznych sprawozdań finansowych (SF)? Zmiany od 1 stycznia 2020 roku.
E-sprawozdania, obowiązki
Od 1.10.2018 r. jednostki, które podlegają przepisom Ustawy o rachunkowości, mają obowiązek – wynikający z tej ustawy – sporządzania sprawozdań finansowych oraz sprawozdań z działalności tylko w postaci elektronicznej.
Ministerstwo Finansów zmieniło od 1 stycznia 2020 r.zasady sporządzania sprawozdań finansowych przez podatników CIT, którzy nie są wpisani do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (lub są wpisani do innych rejestrów KRS).
Mają oni obowiązek przygotowania ich w formie ustrukturyzowanej i przekazania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).
Podatnicy CIT wpisani do rejestru przedsiębiorców KRS nadal składają sprawozdania finansowe wyłącznie do KRS.
Terminy sporządzania sprawozdań finansowych i wysyłanie.
Spółki zarejestrowane w KRS 3 miesiące na sporządzenie sprawozdania finansowego od dnia bilansowego. Jeśli rok obrotowy pokrywania się z rokiem kalendarzowym jest to dzień 31 marca.
Następnie sprawozdanie trzeba przedstawić do zatwierdzenia odpowiednim organom w firmie np.: walnemu zgromadzeniu wspólników, wszystkim wspólnikom, zatwierdza też je właściciel jednoosobowej działalności gospodarczej.
Roczne sprawozdanie finansowe powinno zostać zatwierdzone nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia bilansowego tj. do 30 czerwca (jeżeli rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym).
Po zatwierdzeniu sprawozdania, w ciągu 15 dni trzeba złożyć je wraz z uchwałą o jego zatwierdzeniu do właściwego rejestru sądowego (KRS). Należy to zrobić drogą elektroniczną (w formie tzw. „e-sprawozdania”).
Instrukcja tworzenia, logowania i obsługi kont w portalu S24. Bezpłatne zgłaszanie dokumentów finansowych.
Jeżeli rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, dzień ten przypada na 15 lipca.

Podmioty, które nie są wpisane do KRS, a muszą przygotowywać roczne sprawozdanie finansowe, przekazują je do Krajowej Administracji Skarbowej (a nie jak do tej pory do urzędu skarbowego).
Należy to zrobić drogą elektroniczną (w formie tzw. „e-sprawozdania”).
Dokumenty finansowych złożone do KRS.
Jednostki sporządzające sprawozdanie, mają obowiązek ich sporządzenia przy zastosowaniu formatów i struktur logicznych opublikowanych na stronach internetowych Ministerstwa Finansów.
Spółki prawa handlowego, banki, towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, a także stowarzyszenia i fundacje, prowadzący działalność gospodarczą (wynika to bezpośrednio z Ustawy).
Spółki jawne, podobnie jak inne spółki osobowe i kapitałowe prawa handlowego wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS, mają obowiązek złożyć swoje sprawozdanie finansowe – sporządzone w formie elektronicznej, w strukturze logicznej i formacie określonym przez Ministerstwo Finansów – wyłącznie do repozytorium dokumentów finansowych KRS.

Dokumenty finansowe, które zostaną złożone do KRS, zostaną automatycznie przesłane, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, do Centralnego Rejestru Danych Podatkowych prowadzonego przez Szefa KAS. Ten udostępni je naczelnikom Urzędów Skarbowych oraz Ministerstwu Finansów.

Kto nie składa dokumentów finansowych do KRS, KAS, US.
Spółki cywilne prowadzące księgi rachunkowe nie sporządzają sprawozdań finansowych w kwalifikowanej (ustrukturyzowanej) elektronicznej formie i nie przekazują ich organom podatkowym.
Obowiązek ten nie dotyczy również wspólników – bez względu na to, czy są osobami fizycznymi, czy prawnymi.
W myśl Ustawy o rachunkowości tylko sprawozdania jednostek wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS sporządza się w ustrukturyzowanej formie.
Nie dotyczy to spółek cywilnych, gdyż nie podlegają one rejestracji w KRS. Z Ustawy nie wynika obowiązek sporządzania SF spółki cywilnej w ustrukturyzowanej formie.
Obowiązku takiego nie ma ani sama spółka cywilna, czyli jednostka sporządzająca SF, ani wspólnicy takiej spółki.

Kto podpisuje roczne sprawozdanie finansowe.
Roczne sprawozdanie finansowe podpisują - podając zarazem datę podpisu (art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości):
• osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych (zazwyczaj jest to główny księgowy, ale może to być także biuro rachunkowe, które przejęło prowadzenie ksiąg rachunkowych), i
• kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy - wszyscy członkowie tego organu (rocznego sprawozdania finansowego nie mogą podpisywać pełnomocnicy).
WAŻNE!
Ustawa o rachunkowości nakazuje oprócz podpisu na każdym z elementów sprawozdania finansowego podać zarazem datę złożenia podpisu.
Ustawa o rachunkowości (art. 3 ust. 1 pkt 6) precyzuje, kogo należy uważać za kierownika jednostki, a tym samym wskazuje osoby, które muszą podpisać roczne sprawozdanie finansowe.
Kierownikiem jednostki jest członek zarządu lub innego organu zarządzającego, a jeżeli organ jest wieloosobowy - członkowie tego organu, z wyłączeniem pełnomocników ustanowionych przez jednostkę.
Ustawa o rachunkowości wskazuje jednocześnie, że kierownikiem jednostki (a więc i osobą podpisującą roczne sprawozdanie finansowe) w przypadku:
• spółki jawnej i spółki cywilnej są wspólnicy prowadzący sprawy spółki,
• spółki partnerskiej są wspólnicy prowadzący sprawy spółki albo zarząd,
• spółki komandytowej i spółki komandytowo-akcyjnej są komplementariusze prowadzący sprawy spółki,
Ważne informacje Ministerstwa Sprawiedliwości.
Czy od 2020 r. ustrukturyzowane e-sprawozdania także dla jednostek niewpisanych do KRS?
e-spr. niewpisanych do KRS
Obowiązek sporządzenia e-sprawozdania finansowego
W formie ustrukturyzowanej:
- podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych wpisani do rejestru przedsiębiorców KRS (z wyłączeniem podmiotów stosujących MSR),
- spółki osobowe prawa handlowego figurujące w rejestrze przedsiębiorców KRS,
- podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych niewpisani do rejestru przedsiębiorców KRS,
- przedsiębiorstwa należące do osób fizycznych.

W formie nieustrukturyzowanej:
- podmioty stosujące MSR,
- spółki cywilne.
_________________________Serwis_________________________
INSTRUKCJE
Jak sprawdzić czy certyfikat ma funkcji skrótu SHA-256?
Certyfikat z funkcją SHA-256
W przypadku napotkania problemów technicznych ze stosowaniem podpisów po 1 lipca 2018 r. rekomendujemy sprawdzenie czy system informatyczny podmiotu, z którego usług Państwo korzystają (składanie i/lub weryfikacja podpisu), został dostosowany do nowych wymogów Ustawy.
Czy powinniście wystąpić o wydanie nowego certyfikatu.
Na stronie Ministerstwa podane są Centra certyfikacji i informacje o zarządzaniu certyfikatami.
Jak sprawdzić czy certyfikat ma funkcji skrótu SHA-256.
W zależności od wydawcy certyfikatu można sprawdzić jaką ma wartość w odpowiednich aplikacjach. Np. w:
- KIR SA można sprawdzić funkcję skrótu w programie "Menedżer komponentu technicznego".
Po wybraniu certyfikatu na zakładce "komponent techniczny" należy kliknąć przycisk "Więcej".
W oknie "Certyfikat" należy przejść na zakładkę "Szczegóły".
Trzeci wiersz to "Algorytm podpisu". Jeśli ma wartość SHA-256 certyfikat jest prawidłowy.
Można za jego pomocą podpisywać deklaracje.
- CenCert SA można sprawdzić funkcję skrótu w programie "Pem-Hart".
Dla certyfikatu na zakładce "Funkcje podstawowe" należy kliknąć przycisk "Ustawienia".
W oknie "Certyfikat" należy przejść na zakładkę "Szczegóły".
Na zakładce "Podpisywanie" w dolnej części okna "Funkcja skrótu". Jeśli ma wartość SHA-256 certyfikat jest prawidłowy.
Można za jego pomocą podpisywać deklaracje.
- Sigillum SA można sprawdzić funkcję skrótu w programie "Sigillum Sign 4".
Na zakładce "Konfiguracja" należy kliknąć przycisk "Ustawienia podpisu".
W środkowej części okna "Algorytm skrótu", jeśli ma wartość SHA-256 certyfikat jest prawidłowy.
Można za jego pomocą podpisywać deklaracje.
W programie "Sigillum Sign 5" należy kliknąć przycisk "Ustawienia" sprawdzić "Funkcję skrótu" czy ma wartość SHA-256.
- Certum można sprawdzić funkcję skrótu w programie "proCertumCardMenager".
Na zakładce "Profil bezpieczny" należy kliknąć przycisk "Pokaż szczegóły certyfikatu".
W wierszu "Algorytm skrótu", jeśli ma wartość SHA-256 certyfikat jest prawidłowy.
Można za jego pomocą podpisywać deklaracje.
Co zrobić gdy podczas wydruku pojawia się błąd REPORTS?
Błąd REPORTS
Błąd występuje przy otwieraniu nowych dokumentów, podglądzie wystawionych lub przy wykonywaniu zestawień.
Rozwiązanie: Z menu Narzędzia -> (należy wywołać funkcję) Odśwież wydruki.
Problemy z instalacją - brakujący plik dll api-ms-win-crt-runtime-l1-1-0.dll lub Przy próbie instalacji wymaganych składników "Błąd wyodrębniania .... wymagane składniki do lokalizacji tymczasowej"
Problem z instalacją programu
Problem
Błąd podczas instalacji aplikacji
Aktualizacje Windows firmy Microsoft wymagane do instalacji produktu nie są dostępne na tym komputerze.
Należy zainstalować wymagane aktualizacje i spróbować ponownie.

Błąd podczas uruchamiania aplikacji
Nie można uruchomić programu, ponieważ na komputerze brakuje pliku api-ms-win-crt-runtime-l1-1-0.dll.
Należy ponownie spróbować zainstalować program, aby rozwiązać ten problem.

Rozwiązanie
Brakujący plik dll api-ms-win-crt-runtime-l1-1-0.dll jest instalowany z aktualizacją Windows.
Aby rozwiązać ten problem, należy pobrać i zainstalować Aktualizację Windows firmy Microsoft.

Link do strony z plikami do pobrania producenta systemu operacyjnego

Przy próbie instalacji (pierwszy etap) instalacja wymaganych składników "Błąd wyodrębniania C:\Users\....\AppData\Local\Temp\Wymagane składniki do lokalizacji tymczasowej".
Rozwiązanie
Nie został pobrany w całości plik Plik instalacyjny wymaganych składników.
Należy pobrać go ponownie i rozpocząć proces instalacji.
Czy program antywirusowy może wpłynąć na szybkość działania programów?
Program antywirusowy a program
Program antywirusowy może wpłynąć negatywnie na szybkość działania naszych programów.
Można tego uniknąć wprowadzając wykluczenia skanowania do programu antywirusowego.
„Wykluczenia skanowania” oraz „Wykluczenia ochrony w czasie rzeczywistym” plików w folderze ProCent:
*.px *.db *.xg? *.yg? *.mb *.prp *.net *.lck
Jak w programie skonfigurować wysyłanie dokumentów w formacie PDF?
Wysyłanie z okna "Przegląd dokumentów".
Email pdf - naciśnięcie przycisku powoduje otwarcie programu pocztowego w celu wysłania dokumentu emailem.
Aby korzystać z tej opcji należy mieć zainstalowaną drukarkę pdf (np. Cute PDF, Programer Centrum PDF Writer).
Drukarkę można zainstalować bezpośrednio z foldera "Instalacje".

Dodatkowo musi być zaznaczona opcja (w menu OPCJE->DOKUMENTÓW->ZAKŁADKA DODATKOWE->USTAWIENIA DODATKOWE 2) dla poszczególnych dokumentów: "Możliwe jest wysyłanie tego dokumentu emailem jako załącznika w formacie PDF".
Wysyłanie podczas zapisywania dokumentu jest możliwe, po zaznaczeniu opcji "Wyślij dokument emailem jako załącznik w formacie PDF". Zapisane wcześniej dokumenty można wysłać z Przeglądu dokumentów.
Email pdf - naciśnięcie przycisku powoduje otwarcie programu pocztowego w celu wysłania dokumentu emailem.
UWAGA! W celu wysłania emaila z programu na komputerze musi być
skonfigurowana skrzynka pocztowa, w programach wbudowanych w system WINDOWS oraz
z każdym programem pocztowym obsługującym interfejs SIMPLE MAPI.
Jak wprowadzić/zaczytać kontrahentów do kartoteki? Wyszukiwanie w bazie GUS lub VIES
Wyszukiwanie w GUS lub VIES
Funkcja usprawniająca wprowadzanie i weryfikację kontrahentów w programach:
  • HM - Handel i Magazyn
  • FK - Księgi Handlowe
  • MK - Mała Księgowość
  • Wyszukiwanie po identyfikatorze REGON lub NIP podatników krajowych w bazie GUS.
    Wyszukiwanie po identyfikatorze VAT w rejestrze VIES podatników z pozostałych krajów Unii.
Jakie są wymagania systemowe dla programów?
Wymagania systemowe
·Microsoft® Windows® 7
·Microsoft Windows 8
·Microsoft Windows 10